Bahagian 1: Pandemonium

Ada pun sudah menjadi takdir lapan wira bahawa mereka digalas tanggungan untuk menjadi penghalang kepada kuasa yang bakal menamatkan dunia mereka. Mampukah mereka?...

My Photo
Name:

Gue penggemar ribena. Hiphip horei.

Wednesday, September 21, 2005

Morena O Morena

Dia sudah diberitahu lama, tentang ada wujudnya Dia. Harus dia mencari, bahawa Dia yang menjadi bahana. Dia sudah tahu. Dia diberitahu. Tatkala kecil duduk di depan unggun api mendengar kata cerita moyangnya. Tentang Dia yang membawa bencana.

Cuma tidak diberitahu, bahawa dia membawa nasib. Bakal mengemudi bala jiwa. Minta ingin bebas. Mahu menari lagak burung yang seakan tiada rasa gundah.

Pernah dia melihat, mereka-mereka menari seperti itu. Suatu masa ketika masih hijau. Tenang melihat berlari-lari di depan unggun. Seakan meraikan nasib hidup, tak berada tapi cukup sentiasa.

Alangkah rindunya diri, mengenang lukisan lampau. Terduduk di pohon hijau, bersama tunggangan setia, mengasihi rindu kepada yang telah pergi.

Oh kenapa? Oh kenapa?
Oh kenapa? Oh kenapa?
Oh kenapa? Oh kenapa?

Bukan hendak dirinya, tatkala mimpi bermain bagai hembusan nafas yang mesti. Teresak-esak, mengelupur di perbaringan. Melihat apa yang pernah dilihat, mendengar apa yang pernah di dengar, mengalami apa yang pernah dialami. Dia mahu lari, tapi buntu arah untuk lari. Mana? Mana?

Ayah! Api! Adik! Api! Ibu! Api!
Api! Api! Api! Api! Api! Api!

Dia bingkas. Mimpi yang cukup nyata. Lama cuba untuk menstabilkan diri, memaut keyakinan agar terus bertahan. Tersedar loket tergenggam di tapak tangan. Tanda arah yang harus dituju. Tanda permulaan untuk satu pembayaran keatas apa yang telah Dia lakukan.

Harus segera! Harus segera! Harus sekarang!

Mungkin nanti. Dan dia jatuh semula terlelap nyenyak sementara menunggu sinar berkunjung di waktu pagi.

Dan tatkala itu jua burung itu terbang melintasinya, melihat wajah orang yang diceritakan oleh orang bijak di hujung dunia. Melihat lelaki yang dikatakan bakal membawa sinar dan kegelapan.

Dan sesungguhnya burung itu melihat seakan dunia sudah tiada harapan lagi.

Bersambung